Aflat la prima generație în portofoliul mărcii suedeze, Volvo XC40 intră într-un segment extrem de competitiv, al SUV-urilor premium de clasă compactă, nu doar cu un titlu important în CV (Mașina Anului în Europa 2018), ci și cu atuuri care îl promovează ca potențial etalon. Am testat Volvo XC40 T5 R-Design.
Volvo este deja în cel de-al 9-lea an de la momentul în care a fost achiziționat de Geely. Nu știu cine credea că, într-un timp atât de scurt, marca suedeză nu doar că va renaște, dar că o va face la un asemenea nivel. Drumul a început cu XC90, SUV-ul iconic din perioada modernă și a continuat cu schimbarea completă a gamei, timp în care vechiul XC60 uimea Europa cu cifrele sale de vânzări, cu mult peste cele ale concurenței germane din segment.
Unde se află Volvo în acest moment? Într-o poziție extrem de bună, cu un puternic fundament creat pentru viitor, cu o gamă de modele în creștere, dar și cu ușile larg deschide din punct de vedere tehnologic spre drumul mobilității electrice. Sincer, era greu de crezut că în acest interval scurt de timp pentru industria auto, Volvo va reuși să câștige un titlu de Mașina Anului în Europa în cel mai fierbinte segment din industrie, cel al SUV-urilor compacte. Și asta nu este tot, pentru că Volvo XC40, subiectul acestui test, este un automobil cu adevărat impresionant, din toate punctele de vedere, de la eficiență, plăcere de a conduce, tehnologie și, evident, siguranță.
Unde se poziționează Volvo XC40 în segment?
Este foarte interesant că, în ciuda lungimii de doar 4,42 metri care îl încadrează în segmentul compact, XC40 pare mai mare și se și simte așa, dar într-un mod pozitiv. El este singurul model din segment care are o prestanță clară de SUV și nu de crossover sau de hatchback înălțat, iar asta nu este doar o impresie, ci un lucru confirmat de garda la sol de 21,1 cm, specifică SUV-urilor din segmentele superioare. Asta face din XC40 o mașină impozantă, cu o statură puternică, chiar dacă pozele nu o arată pe deplin. Imaginea de marcă are un efect clar pentru că XC40 este imediat recunoscut, elementele similar desenate cu cele de la frații mai mari XC60 și XC90 fiind evidente. Cu toate acestea, designerii au reușit să imprime o personalitate proprie, în special în zona montantului C.
Ce găsim la interiorul lui Volvo XC40?
La interior, simplitatea este cea care domină cabina. Conceptul de ergonomie care are la bază ecranul tactil central a dus la eliminarea majorității comenzilor fizice, dar într-un mod logic și bine definit. Sistemul multimedia Sensus integrează chiar și comenzile pentru climatizare și are o interfață extrem de intuitivă. Pagina centrală a ecranul este destinată celor mai importante patru meniuri (navigație, multimedia, telefon și aplicații), cea din stânga este rezervată sistemelor de asistență, iar cea din dreapta pentru setările comune, în timp ce climatizarea este în partea de jos.
Totul se întâmplă la fel ca la o tabletă modernă, viteza fiind foarte bună, răspunsul ecranului tactil este rapid, iar grafica e foarte modernă. La acest capitol aproape că nu există nimic de reproșat, poate doar faptul că urmele de amprente sunt mereu vizibile pe ecranul tactil. Conectivitatea este și ea de top, cu Android Auto, Apple CarPlay și aplicații dedicate în magazinul special creat. În plus, pentru telefoanele mobile compatibile există posibilitatea de încărcare wireless, dar încă nu și pentru Apple (se lucrează la un adaptor pentru compatibilitate).
Un alt aspect ce trebuie menționat la interior este că, datorită platformei moderne, spațiul interior este extrem de generos raportat la dimensiunile exterioare. Pasagerii din spate pot călătorii în confort, chiar și dacă au peste 1,80 metri înălțime, iar portbagajul poate acomoda până la 460 de litri de bagaje. Prin rabatarea banchetei, volumul ajunge la 1336 de litri.
Ce motorizare are Volvo XC40 T5 R-Design?
Modelul testat de noi este o versiune de top, T5 R-Design cu tracțiune integrală și transmisie automată cu 8 trepte. Motorul de 2,0 litri dezvoltă 247 CP, ceea ce face din XC40 un SUV extrem de rapid, capabil să accelereze de la 0-100 km/h în doar 6,5 secunde, cu reprize viguroase susținute și de o bună etajare a cutiei de viteze. Din punct de vedere dinamic, comportamentul este unul de apreciat, în ciuda gărzii la sol generoase. XC40 este agil și beneficiază de un nivel ridicat de tracțiune. Singurul aspect de reproșat la acest capitol, deși este ușor subiectiv, este reprezentat de asistarea prea accentuată a direcției, care nu permite un control fin, mai ales la viteze ridicate.
Însă, partea plină a paharului este avantajul de a manevra cu ușurință mașina în parcări și spațiile înguste din orașele aglomerate. Cutia de viteze vine ca o mănușă pe caracterul lui XC40 dominat de un nivel de confort ridicat pe care îl oferă (totuși, dacă asta urmăriți evitați jantele de 20 de inchi). Treptele se succed rapid, liniar și fac deplasare prin aglomerație mult mai plăcută. Un mic reproș apare la viteze mici sau la plecarea de pe loc, unde cutia putea transmite puterea cu mai mult rafinament. La modul general, XC40 este extrem de plăcut de condus, chiar și într-un regim dinamic la nevoie, deși nu aceasta este ținta principală. Trenul de rulare adaptiv oferă un echilibru bun între ținuta de drum sportivă și confort, însă este uneori pus în dificultate de rosturile scurte, cel puțin la modelul testat echipat cu jante de 20 de inchi.
Ce sisteme de asistență oferă Volvo XC40?
Din punct de vedere al sistemelor de asistență, XC40 este o adevărată vitrină tehnologică. De remarcat este sistemul City Safety (în echiparea de serie) care nu doar că frânează la detectarea unui obstacol pe sensul de mers al mașinii, ci și în cazul unei manevre la stânga, când mașinile vin de pe sens opus. Dacă în aceste momente șoferul nu reacționează la apropierea unei mașini, sistemul este capabil să frâneze singur până la evitarea completă a unui accident.
Un alt sistem care funcționează impecabil chiar și în realitatea de pe străzile noastre este Pilot Assist (opțional), care face un pas important spre conducerea autonomă. Ce face el atât de bine? În primul rând, în traficul aglomerat, la viteze de sub 30 km/h, este capabil să direcționeze mașina aproape de perfecțiune și să controleze accelerația și frâna foarte fin, încât mașina se mulează perfect în coloană, aproape de automobilul din față. Practic, XC40 se conduce singur. Singura restricție apare în momentul când sistemul cere prezența mâinilor pe volan, însă este interesant că asta nu se întâmplă la viteze foarte mici, de sub 20 km/h.
În practică am putut rula 2-3 km, pe centura Bucureștiului, în coloană, fără să fie nevoie să interacționez cu mașina. La fel de interesant este că sistemul nu urmărește doar marcajele benzilor de rulare, ci și mașina din față, astfel încât trasa aleasă este mereu logică. În rest, o multitudine de sisteme de asistență sunt disponibile încă din echiparea standard pentru a-ți face viața la volan mai sigură, dar și mai ușoară.
Concluzia MotorOne.ro
Titlul de Mașina Anului în Europa pe care Volvo XC40 l-a câștigat în 2018 este mai mult decât meritat, pentru că SUV-ul suedez este o prezență extrem de solidă în segmentul SUV-urilor premium compacte, foarte disputat acum între BMW X1, Mercedes-Benz GLA, Audi Q3 și nou-venitul Jaguar E-Pace. ADN-ul constructorului suedez se regăsește la XC40 în cele mai mici detalii, de la ambianța interioară și până la confortul oferit de trenul de rulare.
Fișă tehnică Volvo XC40 T5 R-Design
Date tehnice | Volvo XC40 T5 R-Design |
Motor | L4, turbo, benzină |
Cilindree (cmc) | 1969 |
Putere (CP/rpm) | 247/5500 |
Cuplu maxim (Nm/rpm) | 350/1800-4800 |
Transmisie (tip/trepte) | automată, 8 trepte |
Tracțiune | integrală |
Dimensiuni (L/l/h, mm) | 4425/1863/1910 |
Ampatament (mm) | 2702 |
Gardă la sol (mm) | 21,1 |
Volum portbagaj (l) | 460-1670 |
Greutate model testat (kg) | 1684 |
Capacitate rezervor (l) | 54 |
Accelerație 0-100 km/h (s) | 6,5 |
Viteză maximă (km/h) | 230 |
Consum (l/100 km) | 7,1 |
Emisii CO2 (g/km) | 164 |
Preț (euro cu TVA) | de la 48.985 |