Într-un segment compact dominat de pragmatism, costuri și eficiență, Mazda are o abordare care pune în prim plan designul emoțional și plăcerea de a conduce. Test cu noua Mazda3 Skyacyiv-G, cu motorul 2.0 pe benzină care dezvoltă 122 CP.
De cele mai multe ori, senzația pe care o transmite designul este subiectivă și nu se aplică de la un individ la altul, dar sunt și cazuri când frumusețea nu poate fi negată. Este și cazul noii Mazda3, care pare că nu schimbă nimic radical în detalii, dar privită în ansamblu face ca percepția asupra designului așa cum îl știam până acum să ni se pară banală. Pur și simplu, Mazda și-a permis să facă o declarație îndrăzneață prin formele caroseriei și pare că i-a reușit nu bine, ci absolut remarcabil.
Siluetă de coupé și interior minimalist și elegant
Dacă până acum nu s-a inventat un termen, eu aș spune că asta este o caroserie de hatchback coupé. Încă din 2015, designerii Mazda jonglează cu elementele de design sofisticate ale noului limbaj, pe care le-am tot văzut la conceptele prezentate la marile saloane auto, începând cu RX-Vision, la Tokio și continuând cu Vision Coupé, la Geneva. De fapt, avem în față o nouă pagină din istoria designului Kodo, pe care îl vom vedea pe toată gama de produse nou lansate.
La interior, simplitatea a jucat un rol important, totul fiind gândit într-un stil minimalist, cu cât mai puține comenzi, totul organizat într-o simetrie a detaliilor, fără elemente care să sară imediat în evidență. Ecranul de 8,8 inchi este aproape ascuns de liniile bordului, dar totuși atât de ușor vizibil când este nevoie de citirea informațiilor. Printre cele mai importante schimbări aduse de noua generație a sistemului multimedia se numără grafica și logica de control, care aveau nevoie de o schimbarea radicală.
Acum, totul este mult mai modern desenat, meniurile au o logică mai simplă, iar ecranul de înaltă definiție este absolut superb de privit, indiferent de lumină. Remarcăm și implementarea unui mod wide pentru Apple CarPlay, deși lipsa unui ecran tactil implică anumite limitări, în special când vine vorba de rapiditate. Tot la interior remarcăm sistemul head-up display, excelent pus în practică și sistemul audio Bose, ambele printre cele mai bune din segment.
Evident, pentru că piața o impune, pachetul de sisteme de asistență este unul bogat, remarcate fiind sistemele ce țin de monitorizarea șoferului, a traficului perpendicular pe direcția de mers, dar și sistemul de camere 360 de grade, cu rezoluție foarte bună, care ajută la manevrele de parcare.
Ce caracteristici propune motorizarea Mazda3 Skyactiv-G 2.0?
Motorizarea mașinii de test este cunoscută de la vechea generație, dar cea mai nouă evoluție a propulsorului pe benzină de 2,0 litri și 122 CP a primit un sistem mild-hybrid. Acesta funcționează la 24V și are rolul de a acumula energie electrică în acumulatorii de mici dimensiuni pentru a fi apoi utilizată de consumatorii electrici ai mașinii.
În plus, sistemul asigură pornirea motorului fără vibrații la utilizarea start&stop, ajutat și de faptul că pistoanele sunt oprite într-o poziție predefinită, ideală pentru pornirea silențioasă. În practică, sistemul start&stop este unul dintre cele mai silențioase, indiferent de clasa la care ne raportă.
Motorul pe benzină nu impresionează prin puterea sa, dar rămâne un etalon în ceea ce privește rafinamentul și silențiozitate, se turează liniar și face cinste conceptului de motor aspirat, pe cale de dispariție în industria auto. De asemenea, valorile de consum sunt foarte bune, în ciuda cilindreei ridicate, semn că ideea de downsizeing nu singura care poate fi explorată.
Așa cum ne-a obișnuit, Mazda3 mizează pe un tren de rulare setat mai sportiv, ceea ce îi asigură una dintre cele mai sportive ținute de drum din segment, lucru confirmat și de direcția incisivă și cutia de viteze manuală care are o cursă extrem de scurtă și precisă. La interior, spațiul pentru pasageri din spate este sub media segmentului, dar acesta este prețul plătit pentru designul superb al caroseriei.
Concluzia MotorONE.ro
Mazda3 are de partea sa multe atuuri, printre care includ designul spectaculos, interiorul simplist, dar extrem de elegant, ținuta de drum care imprimă un caracter sportiv și, nu în ultimul rând, rafinamentul motorizării pe benzină, printre cele mai bune din clasă. Chiar dacă cei 122 CP nu sunt mulți pentru un motor de 2,0 litri, eficiența și silențiozitatea fac din Skyactiv-G 2.0 o propunere interesantă în clasa compactă.
Fișă tehnică Mazda3 Skyactiv-G 2.0
Date tehnice | Mazda3 Skyactiv-G 2.0 |
Motor | L4, aspirat, benzină |
Cilindree (cmc) | 1998 |
Putere (CP/rpm) | 122/6000 |
Cuplu maxim (Nm/rpm) | 213/4000 |
Transmisie (tip/trepte) | manuală, 6 trepte |
Tracțiune | față |
Dimensiuni (L/l/h, mm) | 4460/1795/1435 |
Ampatament (mm) | 2725 |
Gardă la sol (mm) | 135 |
Volum portbagaj (l) | 358 |
Greutate model testat (kg) | 1274 |
Capacitate rezervor (l) | 51 |
Accelerație 0-100 km/h (s) | 10,4 |
Viteză maximă (km/h) | 197 |
Consum (l/100 km) | 6,2 |
Emisii CO2 (g/km) | 139 |
Preț (euro cu TVA) | de la 19.890 |