La începutul anului 2019, Ford prezenta versiunea cu facelift pentru Mondeo, care cuprindea îmbunătățiri la majoritatea capitolelor și continua să ofere versiunea hibrid, despre care știam deja că este una extrem de eficientă. Am testat Ford Mondeo Hybrid în versiunea break pentru a vedea ce s-a schimbat.
Îmi amintesc cum prin 2015 testam pentru prima dată un Mondeo Hybrid în România, imediat după lansarea internațională din Spania și după acel test am rămas cu impresia că mașina asta consumă extrem de puțin. Acum, în 2020, când m-am urcat la volanul versiunii cu facelift a breakului lui Mondeo, o mașină extrem de impozantă prin dimensiunile ei, aveam senzația că nu pot merge prin oraș cu această mașină și să am un consum de 5,0 l/100 km. Pur și simplu mașina pare uriașă, iar cei 187 CP nu sunt deloc puțin pentru un consum așa de mic. Însă, m-am înșelat.
Am avut din nou plăcuta surpriză de a putea vedea cifre de consum absolut impresionante pentru o astfel de mașină, cu valori cuprinse între 4,5-6,0 l/100 în funcție de condițiile de exploatare. Practic, dacă înțelegi modul de funcționare al sistemului hibrid, cât de tare să apeși accelerația pentru a merge doar electric și cum să decelerezi pentru a încărca eficient bateriile, consumul din oraș se poate stabiliza în jurul valorii de 5,0 l/100 km. Și o spun încă o dată, asta la o mașină de aproape 4,9 metri lungime, cu o putere maximă de 187 CP.
Ce sistem de propulsie utilizează Ford Mondeo Hybrid?
Sub capota lui Mondeo Hybrid găsim un motor aspirat pe benzină, cu o cilindree de 2,0 litri, care funcționează în regimul Atkinson, optim pentru un sistem de propulsie hibrid. Alături de acesta, propulsia este ajutată și de un motor electric pentru a furniza împreună 187 CP, sistemul fiind unul de tip full-hibrid, ceea ce înseamnă că mașina se poate deplasa doar cu motorul electric pe distanțe scurte și nu are nevoie de încărcare de la priză. Practic poți merge electric pentru 2-3 km, pentru ca apoi în doar câteva decelerări să recuperezi energia necesară pentru a te deplasa din nou electric. Dacă înveți să optimizezi acest ciclu în trafic vei obține valori de consum impresionante.
Cutia de viteze este una de tip CVT, cu variație continuă, și are un aport important la nivelul de confort la rulare pentru că nu există trepte de viteză, ceea ce duce la o liniaritate foarte plăcută la accelerări sau la trecerea de la funcționarea electrică la cea cu motorul termic. Ford Mondeo Hybrid nu este o mașină care are prestații sportive, însă nici nu poate fi considerată o mașină lentă, pentru că reprizele sunt destul de rapide, mai ales când pedala de accelerație este apăsată puternic și ambele motoare acționează roțile față.
Ford Mondeo Hybrid – video review
Un element care trebuie menționat este că bateriile cu o capacitate de 1,4 kWh și parte din electronica sistemului hibrid sunt poziționate sub podeaua portbagajului, ceea ce face ca aceasta să fie mai înaltă, iar volumul util să fie doar de 403 litri, deși vorbim despre un break. Însă dacă este nevoie de mai mult spațiu, încărcarea se poate face pe înălțime prin plierea materialului textil ce acoperă portbagajul, moment în care volumul util trece de 700 de litri, iar dacă se rabatează bancheta acesta ajunge la 1.508 litri.
De asemenea, merită menționat excelentul tren de rulare care oferă un compromis optim între sportivitate și confort, amortizarea fiind una foarte bună chiar și în condiții de drum prost asfaltat. La interior, majoritatea materialelor utilizate sunt de o calitate corectă, deși sunt zone cu plastic dur ce meritau o mai mare atenție. Din punct de vedere al conectivității lucrurile stau foarte bine, pentru că Mondeo dispune de Apple CarPlay și Android Auto, sistemul multimedia fiind denumit SYNC 3, cu un ecran tactil de 8 inchi. Un avantaj important pe care îl propune Ford Mondeo Hybrid este prețul extrem de competitiv, pentru că există reduceri importante (oficiale de 6.500 de euro plus ce oferă dealerul), ceea ce face ca, de exemplu, prețul pentru versiunea ST Line, extrem de bine dotată, să pornească de la 29.000 de euro, iar în versiunea de bază Trend să fie de circa 25.000 de euro sau chiar mai bine în funcție de ofertele punctuale.
Fișă tehnică Ford Mondeo Hybrid
Date tehnice | Ford Mondeo Hybrid |
Motor | L4, aspirat, benzină, Atkinson + electric |
Cilindree (cmc) | 1999 |
Putere (CP/rpm) | 187 |
Capacitate acumulatori (kWh) | 1,4 |
Transmisie (tip/trepte) | automată de tip CVT |
Tracțiune | față |
Dimensiuni (L/l/h, mm) | 4869/1911/1501 |
Volum portbagaj (l) | 403-1508 |
Capacitate rezervor (l) | 49 |
Accelerație 0-100 km/h (s) | 9,4 |
Viteză maximă (km/h) | 187 |
Consum WLTP (l/100 km) | 4,4 |
Preț (euro cu TVA, după Rabla Plus) | de la 25.800 (vezi configurator oficial) |