Mercedes-Benz EQC nu este un rival pentru Tesla, așa cum multă lume a zis, ci reprezintă platforma pe care se vor dezvolta viitoarele modele pe care Daimler le va produce. Până atunci, iată de ce EQC reprezintă o bază solidă pentru viitorul electrificat de la Mercedes-Benz.
Poate părea surprinzător pentru unii, dar Mercedes-Benz nu a încercat să facă niciodată din EQC un rival pentru Tesla Model X, de altfel un model de clasă mai mare. Motivul este unul simplu – dacă Tesla și-a permis să facă greșeli la început de drum, Daimler nu își permite acest lux și pornește pe drumul electrificării cu un model construit de la zero, dar cu un număr limitat de unități disponibile pe piață. EQC are rolul de a fi un deschizător de drumuri care să reflecte dacă lucrurile trebuie reglate în timp. Cu toate acestea, în cadrul primului test am descoperit un model extrem de solid în EQC, despre care avem puține lucruri de reproșat.
Platformă dedicată și digitalizare avansată
În primul rând se vede foarte clar avantajul de a avea o platformă dedicată, construită de la zero pentru propulsia electrică. EQC este foarte spațios la interior, în ciuda dimensiunilor de clasă medie și are un tren de rulare extrem de confortabil, un atribut dificil de atins pentru mașinile electrice destul de grele, mai ales că are o masă de aproape 2,5 tone. De asemenea, EQC este un model plăcut de condus pentru că este extrem de rapid, dar în același timp te învăluie în aceea atmosferă luxoasă tipică Mercedes-Benz, într-o silențiozitate ireproșabilă, grație atenției date pentru izolarea împotriva zgomotului apărut de la vânt și de la trenul de rulare. Deși se află la prima generație, EQC este un model căruia cu greu îi poți reproșa ceva, dar asta și pentru că face uz de cele mai avansate sisteme pe care deja le găsim în portofoliul constructorului din Stuttgart. Trebuie să amintim cea mai nouă generație a sistemului multimedia MBUX, adaptat special pentru interacțiunea de care are nevoie un model electric. Acesta are la bază două ecrane de mari dimensiuni, cu o diagonală de 10,25 inchi, cu o grafică superbă și o rapiditate tipică celor mai noi tablete și telefoane mobile. Ecranul care înlocuiește instrumentarul de bord se controlează de pe volan, cel din dreapta lui este tactil, dar poate fi comandat și de pe consola centrală de la suprafața tactilă.
Mercedes-Benz EQC – moduri de funcționare
În funcție de preferințele celui de la volan, EQC poate fi condus activând unul dintre cele cinci moduri disponibile – Comfort, Eco, Max Range, Sport și Individual (complet configurabil). Dacă pentru primele trei moduri situația este clară și toate sistemele sunt optimizate în general pentru eficiență, modul Sport face ca cele două motoare electrice, câte unul pentru fiecare punte, să furnizeze performanțe maxime. Astfel, cu 408 CP, EQC este capabil să accelereze de la 0 la 100 km/h în doar 5,1 secunde, fără întreruperi, fără trepte de viteze, cuplul de 760 Nm fiind resimțit din plin în orice moment. Reprize sunt și ele fulminante, cu valori similare mașinilor sport. Totul la volanul unui SUV. La fel de interesantă este și posibilitatea de a alege nivelul de energie recuperat de frânare, practic cât de puternică să fie frâna de motor. La acest capitol există patru niveluri diferite, dar și o setare Auto, care va recupera energia cinetică activ, în funcție de situația de mers. În cea mai agresivă setare, aproape că nu vei ajunge să calci niciodată pedala de frână, un mod de funcționare tipic mașinilor electrice care are și o denumire – One Pedal Drive.
Ce autonomie reală oferă Mercedes-Benz EQC?
Acumulatorii litiu-ion au o capacitate de 80 kWh, ceea ce asigură o autonomie oficială de 450 km (în ciclul NEDC), ceea ce permit un minimum de 300-320 km în utilizarea reală sau chiar mai mult în traficul urban, unde mașinile electrice sunt foarte eficiente. Din punct de vedere al încărcării, Mercedes-Benz EQC dispune standard de posibilitatea de a-l încărcare de la prize de 7,4 kW, dar asta înseamnă timpi de încărcare destul de mari (circa 11 ore). Tot standard, la o priză de mare putere, prin intermediul conectorului CCS, EQC poate primi până la 110 kW, ceea ce se traduce printr-un timp de încărcare de 40 minute pentru a atinge 80% din capacitatea bateriei.
Concluzie MotorONE.ro
Deși momentan Mercedes-Benz face pași mici și calculați spre electrificare, EQC se dovedește un model bine pus la punct, aproape fără minusuri, foarte plăcut de condus și ne arată că o dată pornită, ofensiva pentru electrificare a celor de la Mercedes-Benz va pune la grea încercare Tesla, care în acest moment este un lider indiscutabil. Prețul de 76.190 de euro cu TVA pentru EQC este unul competitiv pentru poziționarea și performanțele pe care le oferă.
Fișa tehnică Mercedes-Benz EQC
Date tehnice | Mercedes-Benz EQC |
Motor | 2 x electric |
Putere (CP) | 408 |
Cuplu maxim (Nm) | 760 |
Transmisie (tip/trepte) | automată |
Tracțiune | integrală |
Dimensiuni (L/l/h, mm) | 4761/1884/1623 |
Ampatament (mm) | 2873 |
Volum portbagaj (l) | 500 |
Capacitate acumulator litiu-ion (kWh) | 80 |
Accelerație 0-100 km/h (s) | 5,1 |
Viteză maximă (km/h) | 180 |
Consum (kWh/100 km) | 19,7 |
Preț (euro cu TVA) | de la 76.190 (link configurator) |