Un SUV sportiv pare utopic, însă Audi ne arată cum tehnologia poate face din marele Q7 un performer chiar și pe circuit. Am testat Audi SQ7, cu motor diesel V8 și 435 CP.
În 2015, prin lansarea celei de-a doua generații a lui Q7, Audi ridica standardele pentru segmentul SUV-urilor de clasă mare la un nivel cu totul nou, pentru că introducea cele mai noi sistem de asistență, oferea motorizări puternice și eficiente, dar și o caroserie mare, practică și mult spațiu pentru interior. Patru ani mai târziu, a venit timpul pentru un facelift care nu a schimbat foarte multe pentru exterior, dar a adus o serie de noutăți importante pentru tehnologia de la bord. Cu ocazia lansării noului facelift am condus versiunea SQ7, care are sub capotă un propulsor absolut spectaculos – cel mai puternic motor diesel aflat la vânzare în acest moment – un V8 de 4,0 litri, cu două turbine și un compresor acționat electric.
Ce motorizare propune Audi SQ7?
Motorizarea nu este una complet nouă, pentru că ea exista și înainte de facelift, dar rămâne una cu totul specială, mai ales prin prisma modalității de supraalimentare. Dieselul V8 utilizează două turbine, dar și un compresor acționat electric. Față de unul clasic cu acționare mecanică, acesta atinge turația maximă de 70.000 rpm aproape instant, în doar 250 de milisecunde și nu consumă din resursele motorului, însă are nevoie de un sistem electric special de 48 V pentru a funcționa.
Asta pentru că acționarea lui necesită o cantitate mare de energie într-un timp scurt, ceea ce un sistem convențional de 12 V nu poate genera. Indiferent de regimul de turații, răspunsul motorului este unul impresionant și lasă impresia unei uzine ale cărei resurse nu se termină niciodată. Accelerația de la 0 la 100 km/h realizată în doar 4,8 secunde este doar o cifră pentru că senzațiile oferite de acest SUV sunt, de fapt, cele care fac versiunea SQ7 atât de specială.
Este Audi SQ7 un SUV dinamic?
Tot grație sistemului electric de 48 V se datorează și funcționarea fabulosului sistem de bare stabilizatoare active. Ce înseamnă asta? Pe circuit sau pe drumurile cu viraje, SQ7 nu are niciun fel de ruliu. Practic, voltajul mare permite ca sistemul activ să mențină caroseria la același nivel indiferent de forțele laterale apărute, iar un rol foarte important în dinamică este jucat și de sistemul de direcție integrală ce permite ca roțile de pe puntea spate să vireze cu 5 grade.
Tot la capitolul dinamică notăm prezența unui diferențial blocabil pentru puntea spate, ceea ce ridică nivelul de tracțiune la cote foarte înalte și permite sistemului quattro să direcționeze puterea doar spre roata cu mai multă aderență. Dacă privim acest SUV din perspectiva dimensiunilor și greutății, pare greu de crezut nivelul de dinamică pe care îl propune, atât din punct de vedere al accelerațiilor, cât și al tracțiunii și stabilității laterale.
Cu toate acestea, SQ7 rămâne un SUV confortabil, care nu impune limitări la acest capitol în utilizarea cotidiană. Deși setarea suspensiei pneumatice este una mai dură față de un Q7 normal, trecerea peste denivelări se face lin, cu șocuri aproape inexistente pentru pasageri.
La interior, una dintre cele mai importante noutăți aduse de facelift este reprezentată de introducerea noului sistem multimedia MMI plus, care are la bază două ecrane tactile (similar cu cel din Audi Q8). Toate funcțiile importante sunt integrate în acestea, dar într-un mod ergonomic, care permite o interacțiune facilă indiferent de situație. În plus, Audi a integrat un modul haptic care transmite o scurtă vibrație spre deget atunci când apeși ecranul, astfel încât senzația este una similară cu cea când apeși un buton fizic.
Evident, conectivitatea de top și cele mai avansate sisteme de siguranță activă nu lipsesc, pachetul oferit de Audi SQ7 fiind la cel mai înalt nivel al acestui moment. Prețurile pentru SQ7 pornesc de la 97.756 euro cu TVA, însă pot ajunge cu ușurință la aproape 150.000 de euro, așa cum a fost cazul mașinii testate de noi.
Concluzia MotorONE.ro
Cu un nivel ridicat de confort la rulare, dar și cu o dinamică dusă la extrem pentru un SUV, Audi SQ7 reușește să îmbine foarte bine cele două lumi. În plus, interiorul este extrem de bine finisat, cu materiale premium, iar nivelul de spațiu este generos chiar și pentru 7 pasageri. Pachetul pe care reușește Audi SQ7 să-l ofere este unul cu totul special, dar este și normal pentru o mașină care, configurată corect, are un preț de peste 100.000 de euro.
Video review Audi SQ7
Fișa tehnică Audi SQ7
Date tehnice | Audi SQ7 |
Motor | V8, biturbo + compresor electric, diesel |
Cilindree (cmc) | 3956 |
Putere (CP/rpm) | 435/3750-4750 |
Cuplu maxim (Nm/rpm) | 900/1250-3250 |
Transmisie (tip/trepte) | automată, 8 trepte |
Tracțiune | integrală |
Dimensiuni (L/l/h, mm) | 5052/1968/1741 |
Ampatament (mm) | 2994 |
Volum portbagaj (l) | 803 |
Greutate model testat (kg) | 2320 |
Capacitate rezervor (l) | 85 |
Accelerație 0-100 km/h (s) | 4,8 |
Viteză maximă (km/h) | 250 |
Consum (l/100 km) | 7,4 |
Emisii CO2 (g/km) | 194 |
Preț (euro cu TVA) | de la 97.756 (configurator) |
Foto: Mihai Dăscălescu