fbpx
MotorONE.ro

Audi Q8 50 TDI – Un coupé în trend cu piața

Faptul că industria auto este dominată de SUV-uri nu mai este o surpriză pentru nimeni. Acesta este și motivul pentru care segmentul SUV-urilor coupé a devenit în ultima decadă extrem de important pentru orice producător premium, atât ca imagine, cât și ca vânzări. Audi nu putea sta departe de acest trend. Test cu noul Audi Q8 50 TDI. 

Poziționat în segmentul SUV-urilor de clasă mare și utilizând aceeași platformă cu cea de la Q7, noul Q8 nu este doar un model derivat din acesta, ci reprezintă o cu totul altă interpretare, începând cu designul și terminând cu tehnologiile prezente la interior.

În primul rând, pentru a transmite mai mult dinamism față de Q7, dimensiunile sunt mai compacte, Q8 fiind mai scurt cu 66 mm, dar mai lat cu 27 mm, ceea ce face ca statura sa să fie una puternică, cu umeri lați, care lasă impresia de forță. Toate acestea, combinate cu silueta de coupé fac din Q8 un SUV care nu poate trece neobservat, mai ales că blocurile optice sunt cu adevărat spectaculoase, atât în față, dar mai ales în spate. 

audi q8 tdi coupe

Ce înseamnă 50 TDI pentru Audi Q8?

Sub capota modelului testat s-a aflat motorul diesel de 3,0 litri, care dezvoltă 286 CP și este promovat sub titulatura 50 TDI, după noua nomenclatură Audi. Acesta este cu adevărat impresionant dacă privim lucrurile prin prisma prestațiilor dinamice, însă și partea eficienței a fost tratată cu mare atenție.

Alături de motorul diesel, Audi Q8 50 TDI a primit un sistem MHEV (mild-hybrid) care funcționează la 48V și este capabil să recupereze până la 12 kW la frânări, pe care îi livrează către bateriile litiu-ion. Principalele avantaje ale micului motor electric nu țin de dinamică, ci de eficiență, deoarece Q8 poate opri complet motorul la viteze cuprinse între 55 și 160 km/h timp de până la 40 de secunde dacă accelerația nu este călcată.

Evident, în tot acest timp, toate sistemele sunt alimentate cu energia stocată în acumulatori, un alt avantaj fiind funcționarea sistemului start&stop atunci când viteza scade sub 22 km/h. Toate acestea permit un consum mai mic cu 0,7 l/100 km. În dotarea standard regăsim cutia automată cu 8 trepte, construită special pentru a susține tehnologia MHEV. Aceasta funcționează rapid la trecerea de la o treaptă la alta, însă am fi apreciat ca algoritmul de funcționare să permită decizii mai rapide atunci când se sar mai multe trepte, pentru că există o ușoară întârziere. Sistemul quattro funcționează în mod normal în regim 40/60 (față/spate) și poate varia fluxul de putere în funcție de situație trimițând maximum 75% din cuplu spre față sau 85% spre spate. 

Comportamentul dinamic situat între cele mai bune din segment este asigurat și de sistemul de direcție integrală, care permite ca mașina să fie mult mai agilă decât ai crede dacă privești dimensiunile. Q8 poate parcurge cu rapiditate și în siguranță un drum de munte, aproape fără un ruliu sesizabil, grație suspensiei pneumatice adaptive.

Aceasta are o gardă la sol standard de 205 mm, însă poate atinge în off-road 255 mm (la viteze de sub 30 km/h). În direcția opusă, atunci când se rulează cu viteze ridicate, garda la sol coboară până la 165 mm, cifră care ajunge la 140 mm atunci când mașina este parcată și este nevoie de o margine joasă a portbagajului pentru a facilita descărcarea bagajelor. Confortul este și el suveran, denivelările din asfalt fiind filtrate extrem de eficient, în ciuda jantelor de mari dimensiuni disponibile.

audi q8 tdi profil

Ce găsim la interiorul lui Audi Q8 50 TDI?

Chiar dacă Q8 utilizează la bază platforma de la Q7, interiorul este aproape integral preluat de la limuzina de lux A8, despre al cărei interior am vorbit pe larg în edițiile trecute. Sistemul multimedia are la bază trei ecrane de înaltă rezoluție. Primul înlocuiește instrumentarul de bord analog și afișează informațiile despre viteză, turații, computer de bord, dar și telefonie sau navigație în două teme principale pentru grafică.

Pe consola centrală, ecranul principal al sistemului MMI plus are o diagonală de 12,3 inchi (1920 x 720 pixeli) și integrează informațiile pe larg despre aproape sistemele mașini, de la multimedia și până la siguranță. Poziționat sub el, un al doilea ecran de 8,6 inchi are rolul de a preluat toate informațiile legate de climatizare, confort și scriere de mână. Ambele ecrane sunt tactile și integrează probabil cel mai bun feedback haptic existent. Atunci când apeși pe ecran este transmisă spre deget o scurtă vibrație, exact pe locul apăsat, senzația fiind similară apăsării unui buton. Interiorul lui Q8 este aproape lipsit de comenzi fizice.

Este interesant că ecranul de jos este parțial configurabil ca informație, similar unui telefon mobil, cu scurtături spre aplicațiile preferate sau posturile de radio, totul într-o grafică excelentă. Opțional, pentru 1.575 de euro, Q8 oferă un head-up display color, capabil să redea direct pe parbriz cele mai importante informații despre funcționarea mașinii.

interior audi q8

Tot în lista de opționale găsim și sistemul audio de top, denumit Advanced, livrat de către Bang & Olufsen, care are un preț de 7.314 euro. Acesta va face deliciul pasionaților de fidelitate înaltă, având 19 difuzoare și 1920 wati. În ceea ce privește finisajele, Audi se află în avangardă pentru că duce orice detaliu aproape de perfecțiune, totul fiind lucrat impecabil, cu materiale plăcute atât vizual, cât și tactil. 

La un astfel de nivel nu avea cum să lipsească un întreg arsenal de sisteme de asistență, printre cele mai avansate ale momentului. Dintre acestea remarcăm cele două radare poziționate în extremitățile părții frontale care scanează la 75m în față pentru a detecta pietoni, animale, bicicliști sau alte mașini. Acestea livrează avertizări din timp pentru șofer și sunt extrem de precise, fiind pregătite să inițieze frânarea pentru a evita impactul dacă șoferul nu reacționează.

Un alt sistem interesant este cel care te avertizează dacă un autovehicul vine din spate în momentul în care deschizi ușa. Deoarece acționarea deschiderii portierei nu se face mecanic, ci electric, sistemul aprinde LED-urile de pe ușă și cele pentru schimbarea de bandă din oglindă în culoarea roșie și nu permite deschiderea ușii decât după trecea mașinii din spate sau după circa o secundă dacă situația este repetitivă. Opțional există și un sistem ce permite parcarea mașinii din telecomandă, de ajutor atunci când locul de parcare este unul îngust. 

stop spate audi q8

Audi Q8 nu este doar un SUV coupé construit pentru design, care are doar rolul de a se încadra într-un trend, ci este un automobil care trece în avangardă în ceea ce privește sistemele multimedia și de siguranță, dar mizează și pe eficiență, fără a uita de latura de dinamică. Cu prețuri care pot ajunge fără probleme la 100.000 de euro, Q8 va concura în segmentul SUV-urilor coupé cu BMW X6 și Mercedes-Benz GLE Coupé. 

Concluzia MotorONE.ro

Audi Q8 s-a lăsat așteptat de concurență, însă intră în competiția cu BMW X6 și Mercedes-Benz GLE Coupé fără să facă vreun compromis, având la bază o platformă tehnică solidă, cu sisteme avansate de asistență și unul dintre cele mai bune sisteme multimedia. Motorul diesel beneficiază de tehnologia hibridă, este eficient și funcționează extrem de rafinat.

Date tehniceAudi Q8 50 TDI quattro
MotorL6, turbo, diesel
Cilindree (cmc)2967
Putere (CP/rpm)286/3500-4000
Cuplu maxim (Nm/rpm)600/2250-3250
Transmisie (tip/trepte)automată, 8 trepte
Tracțiuneintegrală
Dimensiuni (L/l/h, mm)4986/1995/1705
Ampatament (mm)2995
Gardă la sol (mm)
Volum portbagaj (l)605-1755
Greutate model testat (kg)2145
Capacitate rezervor (l)75/85 (opțional)
Accelerație 0-100 km/h (s)6,3
Viteză maximă (km/h)245
Consum (l/100 km)6,6
Emisii CO2 (g/km)172
Preț (euro cu TVA)de la 78.304

Pe aceeași temă