Pentru cei mai mulți, Raptor reprezintă doar un dinozaur care a speriat Hollywood-ul, însă pentru Ford, acest nume are menirea să transforme un pick-up normal într-un monstru ce poate devora dune de nisip, vaduri și cățărări pe munte. Ford Ranger, pe care l-am testat în deșertul din Maroc, este primul model european care primește tratamentul Raptor.
Un pick-up te duce imediat cu gândul că poate ajunge oriunde, că niciun obstacol nu-i poate sta în cale și te face să crezi că mai mult de atât în materie de off-road nu este posibil. Ei bine, divizia Raptor a celor de la Ford face pentru prima dată o incursiune pe Bătrânul Continent pentru a ne arăta ce poate face dintr-un Ranger atunci când are mână liberă. Cel mai bine vândut pick-up din Europa a primit recent un facelift, dar noi am fost invitați să testăm versiunea care va deveni de top, radical schimbată față de celelalte din gamă.
Ce motor are sub capotă Ford Ranger Raptor?
În primul rând, Ranger Raptor este disponibil într-o singură versiunea de motorizare și transmisie, atent optimizate pentru a putea face față celor mai ridicate cerințe ale acestei versiuni de înaltă performanță. Astfel, sub capotă găsim un motor diesel de 2,0 litri, cu două turbine care funcționează în serie, capabil să dezvolte 213 CP și 500 Nm. Cilindreea pare mică pentru un pick-ul de 2,5 tone, însă cuplul ridicat face față cu brio celor mai dificile cerințe, chiar dacă Ranger Raptor nu este o mașină foarte rapidă, având nevoie de 10,5 secunde pentru accelerația de la 0 la 100 km/h.
Cutia de viteze automată are 10 trepte și este folosită și de F-150 Raptor, fiind construită din materiale extrem de dure, pentru a face față solicitărilor extreme. Șasiul a fost și el reproiectat, fiind capabil să reziste șocurilor puternice din off-road, iar scuturile suplimentare de 2,3 mm protejează cele mai importante zone de sub mașină. Față de un Ranger normal, Raptor are ecartamentul și garda la sol mai mari, cu 150 mm, respectiv 51 mm, ceea ce face ca unghiul de atac să fie de 32,5 grade, iar cel de fugă de 24 de grade, valori record în segment.
Echipat în serie cu anvelope BF Goodrich all-terrain 285/70 R17, Raptor este capabil să treacă prin vaduri cu o adâncime de până la 850 mm. Pentru a întregi imaginea acestui pick-up extrem de capabil trebuie să menționăm amortizoarele produse de cei de la Fox, o companie cu o uriașă tradiție în sporturile cu motor.
Cum se simte la condus și ce poate face Ford Ranger Raptor?
Primul aspect pe care îl observi este confortul la rulare, ceea ce pare un lucru minor, însă, în general, pick-up-urile sunt extrem de inconfortabile, mai ales când rulează descărcate. Însă aici nu este cazul, Raport fiind precum un covor fermecat care trece impasibil peste orice denivelări. La rulare normală, cutia de viteze este un mare plus, fiind rapidă, intuitivă și ideal adaptată stilului de mers pe care îl impune șoferul.
Cele 10 trepte nu ajută doar în materie de eficiență, pentru că etajarea scurtă permite reprize rapide și pune în valoare corect cuplul mare de care dispune motorul. Grație terenului pe care Maroc-ul l-a pus la dispoziție, cu urcări pe pietre abrupte și lungi porțiuni de deșert, Raptor a trecut prin tot repertoriul unui adevărat test off-road. Indiferent de ceea ce i-am cerut, cele șase moduri de rulare (Normal, Sport, Grass/Gravel/Snow, Mud/Sand, Rock, Baja) au pus în valoare excelent mecanica senzațională a acestui pick-up.
Trebuie remarcat noul mod Baja, destinat parcurgerii în mare viteză a dunelor de nisip, similar celebrei competiții cu același nume. În acest mod, motorul este menținut la turații ridicate, într-o treaptă considerată optimă pentru viteza aleasă de șofer. Acesta are mereu la dispoziție un răspuns rapid la orice apăsare a pedalei de accelerație, astfel încât să nu permită mașinii să se afunde în nisip.
Chiar și în zonele extrem de dificile, unde a trebuit să cuplăm reductorul, Ranger a trecut suprem peste bolovani și obstacole ce păreau imposibil de trecut, mulțumită gărzii la sol uriașe și a unghiurilor de trecere extrem de generoase. În toată ecuația, amortizoarele FOX au un rol uriaș pentru că nu oferă doar mult confort, dar reușesc să mențină la maximum contactul cu suprafața de rulare, indiferent de înclinația mașinii sau obstacole, astfel încât tracțiunea este mereu la cote ridicate, ceea ce permite parcurgerea unor trasee foarte dificile.
Un alt artificiu tehnic al inginerilor Ford a fost adoptarea unei soluții de tip Watt’s Link pentru puntea spate, care permite o cursă lungă a suspensiei, dar fără a exista forțe laterale nedorite care pot afecta performanțele dinamice.
Încurajați de personalul special pe care Ford l-a deplasat în Maroc am încercat să vedem unde este limita acestui pick-up, dar singurele momente de slăbiciune au fost din cauza șoferilor, păcăliți uneori de dificultatea pe care o presupune deplasare pe dunele de nisip. În rest, Ranger Raptor s-a dovedit o mașinărie imbatabilă, fiind câteva momente în care șocurile au fost atât de puternice încât ne-a fost greu să înțelegem cum mașina este în perfectă stare de funcționare.
Nici nu mai trebuie menționat că în bena generos dimensionată pot încăpea jet-sky-uri sau motociclete de enduro, accesul fiind mai ușor grație unui nou sistem de deschidere.
Pentru un astfel de model este oarecum surprinzător faptul că viața la bord este una extrem de plăcută, cu scaune confortabile, mult spațiu, confort la rulare și un sistem de navigație SYNC 3 pe care l-am lăudat cu fiecare ocazie. Practic, la volanul lui Ranger Raptor te simți ca într-un SUV de lux, fără să existe rabat asupra confortului sau a sistemelor de care dispune șoferul, singura diferența fiind că te afli deasupra tuturor.
Concluzia MotorONE.ro
Ford Ranger Raptor nu are rival pe continentul european în acest moment. Este poziționat un nivel peste orice alt concurent din punct de vedere al performanțelor oferite în teren accidentat. Ranger Raptor impresionează prin pachetul său tehnic oferit, dar știe să fie un companion confortabil atunci când e nevoie. Interiorul său atent lucrat pentru un pick-up este la nivelul unui SUV, așa cum sunt și sistemele multimedia și cele de asistență. Ford Ranger Raptor este destinat celor care vor un pick-up cu totul special, din toate punctele de vedere.
Date tehnice | Ford Ranger Raptor |
Motor | L4, biturbo, diesel |
Cilindree (cmc) | 1996 |
Putere (CP/rpm) | 213/3750 |
Cuplu maxim (Nm/rpm) | 500/1850-2000 |
Transmisie (tip/trepte) | automată, 10 trepte |
Tracțiune | integrală |
Dimensiuni (L/l/h, mm) | 5374/2028/1873 |
Ampatament (mm) | 3220 |
Gardă la sol (mm) | 283 |
Adâncime trecere vad (mm) | 850 |
Greutate model testat (kg) | 2510 |
Capacitate rezervor (l) | 80 |
Accelerație 0-100 km/h (s) | 10,5 |
Viteză maximă (km/h) | 170 |
Consum (l/100 km) | 8,9 |
Emisii CO2 (g/km) | 233 |
Preț (euro cu TVA) | necomunicat |