Acum aproape doi ani conduceam primul Audi electric de serie, SUV-ul e-tron. Acum, după câteva update-uri tehnologice, Audi a lansat versiunea Sportback, cu 408 CP, a cărei autonomie electrică a ajuns la peste 450 km.
Dacă Tesla este cea care acaparează majoritatea discuțiilor când vine vorba de mașini electrice și are tot dreptul să o facă, trebuie să fim convinși că toți ceilalți nu stau degeaba dacă ne raportăm la acest subiect. În această categorie, a celor care muncesc din greu să ajungă Tesla din urmă în ceea ce privește tehnologia electromobilității, pentru că toți au încă de recuperat, se numără și constructorii premium.
Aceștia au în spate resurse financiare și umane uriașe la care se adaugă experiența de a construi automobile ce se încadrează într-un anumit statut. Este un motiv pentru Tesla să îți facă griji că va pierde dominația tehnologică și avansul pe piață? Cu siguranță.
Un reper important pentru cele spuse mai sus este acest test, cu Audi e-tron Sportback, versiunea Coupé a primului model electric de serie lansat de Audi. În 2020, la doi ani după lansarea lui e-tron, Audi prezintă această nouă caroserie, dar aduce și update-uri tehnologice la toate capitolele pentru că acesta este, până la urmă, statutul normal pentru un constructor premium.
Ca să încep cu acestea aș menționa doar îmbunătățirile aduse aerodinamicii care aduc un plus de 10 km pentru autonomie, dar și a sistemului de recuperare a energiei cinetice la frânare care poate recupera până la 220 kW la apăsarea pedalei de frână. Eficiența acestuia a fost îmbunătățită pentru a genera încă 25 km pentru autonomia finală, sistemul fiind cel mai avansat pentru o mașină de serie cu două motoare electrice. Audi ne spune că până la 30% din întreaga autonomie se datorează acestui sistem.
Audi e-tron 55 Sportback – două motoare electrice
Ca șă intrăm în detalii trebuie spun că Audi e-tron Sportback are două motoare electrice, câte unul pentru fiecare punte si rulează în mod normal cu o putere de 360 CP. Însă, în momentul în care se trece în modul Dynamic, puterea poate ajunge la 408 CP, iar asta permite ca accelerația 0-100 km/h să fie realizată în 5,7 secunde. Acumulatorii litiu-ion au o capacitate totală de 95 kWh, ceea ce oferă o autonomie de până la 452 km în ciclul WLTP.
În practică, din punct de vedere dinamic, e-tron Sportback se comportă exemplar pentru că accelerează rapid în orice situație de trafic și este extrem de plăcut de condus. Repartiția perfectă a greutății pe punți, dar și centrul de greutate jos, grație bateriilor poziționate în podeaua mașinii, la care se adaugă experiența Audi de a construi mașini la acest nivel fac din e-tron probabil cel mai dinamic SUV electric din acest moment, chiar și dacă îl compar direct cu Tesla Model X, cu care am mers în trecut. Aici nu e vorba de rapiditate, ci de spiritul dinamic în care trece mașina prin viraje, modul în care transmite puterea, în care se simt intențiile mașinii, dar și controlul pe care îl permit direcția și frânele.
Suspensia pneumatică adaptivă cu multiple moduri de funcționare are un rol esențial pentru că permite un nivel de confort foarte bun, dar poate gestiona forțele uriașe din viraje pentru a împiedica ruliul. E-tron Sportback este un SUV confortabil chiar și pe drumurile prost asfaltate, chiar dacă este echipat cu jante de mari dimensiuni.
Un aspect foarte important pentru un astfel de SUV electric este modul în care se poate încărca, iar din acest punct de vedere e-tron Sportback excelează. În primul rând există posibilitatea de a încărca la curent continuu, cu puteri de până la 150 kW printr-un conector CCS, iar prin portul Type 2, la curent alternativ, încărcarea se poate face la 11 kW.
Însă, opțional, e-tron poate fi echipat cu un alt doilea port de încărcare, pe partea dreaptă a mașinii, unde printr-un conector Type 2 se poate încărca la curent alternativ la puterea de 22 kW. Asta aduce un avantaj semnificativ pentru că majoritatea stațiilor de încărcare publice sunt de putere medie, de 22 kW și sunt puține mașini electrice care permit o varietate atât de mare pentru încărcare.
Video review Audi e-tron 55 Sportback quattro
Față de toate aceste atribute tehnice foarte importante nu putem omite un element esențial. Audi e-tron Sportback este un SUV cu adevărat premium, la toate capitolele la care se raportează acest status. Interiorul este finisat impecabil, cu materiale fine, atent lucrate, iar sistemul multimedia funcționează ireproșabil, conectivitatea și interacțiunea fiind de top. Mai mult, sistemele de asistență active fac din acest SUV electric unul dintre cele mai sigure mașini din acest moment. Însă, așa cum era și normal, pentru toate acestea există un preț pe măsură pentru că în versiunea e-tron 55, SUV-ul coupé pornește de la 86.393 euro cu TVA.
Fișa tehnică Audi e-tron Sportback 55 quattro
Date tehnice | Audi e-tron Sportback 55 quattro |
Motor | electric x 2 |
Putere (CP) | 408 |
Cuplu maxim (Nm) | 664 |
Transmisie (tip/trepte) | automată |
Tracțiune | integrală |
Dimensiuni (L/l/h, mm) | 4901/1935/1616 |
Ampatament (mm) | 2928 |
Volum portbagaj (l) | 615 |
Capacitate acumulator litiu-ion (kWh) | 95 |
Accelerație 0-100 km/h (s) | 5,7 |
Viteză maximă (km/h) | 200 |
Consum (kWh/100 km) | 25,8 |
Preț (euro cu TVA) | de la 86.393 (configurator) |